Slider

5 x Entiset harhaluuloni somesta

sunnuntai 24. helmikuuta 2019

olohuone

Yhteistyössä saatu tuote tarkoittaa sitä, että tuotteen saa ilmaiseksi. 

Tämä harhaluulo elää edelleen vahvasti ihmisissä, ja itsekin saan tätä aika ajoin kuulla. Itse myös syyllistyin tähän joskus, kun tietämykseni blogi- ja someyhteistöistä ei ollut samalla tasolla kuin nyt. Joka tapauksessa, mun mielestä se on aika hassu tapa ajatella, että somea tekevät henkilöt voisivat saada yrityksiltä esimerkiksi tuotteita tai palveluita tekemättä yhtään mitään, ihan vain ilmaiseksi ja hyvän tahdon osoituksena. Yhteistyöstä sovitaan yrityksen kanssa yhteiset pelisäännöt, ja usein yrityksen ehtoihin kuuluu esimerkiksi tietty määrä julkaisuja tietyissä somekanavissa, tietyssä aikataulussa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteistyö tulee suunnitella, kuvata, yhteistyökuvat editoida ja julkaisut kirjoittaa. Yritykset eivät myöskään lähde yhteistyöhön kenen tahansa kanssa, sillä mm. seuraajakunnan- ja määrän sekä sitoutuneisuuden tulee olla tuotteen/palvelun markkinoinnin kannalta kannattava. Nämä ominaisuudet  somekanavassa eivät synny yhdessä yössä, vaan ovat somea tekevän ihmisen pitkäjänteisen työn tulos. Tuote on siis palkkio tehdystä työstä, ja sama pätee myös rahapalkkaan.

Kuvittelin kuvien olevan reaaliaikaisia.

Mietin ennen usein, että miten hitossa kenelläkään on aikaa kuvata noin paljon? Vastaus luonnollisesti on, että ei kenelläkään. Tai ei ainakaan minulla :D Oman kokemukseni puolesta voin sanoa, että kuvailut ajoitetaan usein sellaisille päiville, jolloin olosuhteet natsaavat valon, sään, omien menojen ja mahdollisen kuvauskaverin ja hänen menojensa kanssa. Kuvia otetaan samaan settiin useita erilaisia, erilaisista kuvakulmista ja mahdollisesti myös toiset tai useammat täysin erilaiset kuvat. Tämä on paljon tehokkaampaa ajankäytön kannalta. Esimerkiksi nopeat puhelinräpsyt ovat tietysti asia erikseen!

Kuvittelin itsensä ja elämänsä kuvaamisen olevan itsekeskeistä.

Nykyisin olen tästä eri mieltä. Kokemus tästä on tietysti aina henkiökohtainen, ja varmasti paljon osuutta tähän ajatukseen on myös sillä, ketä somessa seuraa. Itse saan somesta paljon inspiraatiota, vertaistukea ja ideoita. Saan esimerkiksi lisää itsevarmuutta siitä, kun joku suurempi vaikuttaja on ottanut itsestään bikinikuvan, jossa selluliitit ja vatsamakkarat saavat näkyä. Saan mielen hyvinvointiin keskittyvästä tilistä tukea omiin  ajoittaisiin ahdistuksen fiiliksiini. Myös oman visuaalisuuden toteuttaminen on itselleni henkireikä,  enkä koe siinä olevan mitään itsekeskeistä.

olohuone vaaleanpunainen

Ajattelin, että mitä enemmän seuraajia, sen parempi.

Ehkä vielä joskus pari vuotta sitten iso seuraajamäärä hinnalla millä hyvänsä oli siisti juttu, mutta ei onneksi enää nykypäivänä. Olen niin iloinen siitä, että nykyään ollaan herätty siihen, että seuraajien sitoutuneisuus ja aktiivisuus ovat se juttu. Toisin sanoen siis seuraajamäärän sekä julkaisujen tykkäys- ja kommenttimäärien on oltava synkassa. Sillä on myös suuri merkitys keistä seuraajakunta koostuu - verrataan esimerkiksi feikkiseuraajia täynnä olevaa valtavan seuraajamäärän Instatiliä ja tiliä, jolla on vähemmän seuraajia, mutta seuraajat ovat aktiivisia ja sitoutuneita. Ei siis se määrä, vaan laatu. Nykyisin mussa herättää enemmänkin kummastusta se, jos jollain on Instagramissa useita tuhansia seuraajia, mutta tykkäyksiä vain reilu sata, ja kommentitkin loistavat poissaolollaan. On myös todella hyvä, että yrityksetkin ovat enenevässä määrin ottaneet tämän huomioon nykyisin yhteistyökumppaneissaan.

Muodostin kuvan bloggaajan/somehenkilön elämästä pelkästään blogin tai Instafeedin perusteella.

Tämä tuntuu elävän vielä sitkeästi monissa ihmisissä. Itseni kohdalla tämä väite kumoutui kunnolla oikeastaan vasta silloin, kun aloin noin vuosi sitten tekemään blogia ja someani enemmän ja vähemmän tosissani. On tärkeää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisistä someen päätyvät pääosin ne elämän kivat ja kauniit asiat. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö meillä kaikilla olisi huonot päivämme, heikkoutemme ja haasteemme elämässä. Minusta on kunnioitettavaa, että jotkut jakavat myös edellämainittuja someensa samassa suhteessa kuin hyviä asioita. Sitä ei kuitenkaan voida keneltäkään velvoittaa, sillä elämän vaikeammat asiat usein ovat henkilökohtaisempia ja kipeämpiä kuin kevyet ja mukavat aiheet. Tämänkin väittämän kohdalla tullaan siihen, että emme voi valita sitä, mitä muut postaavat, mutta voimme itse "äänestää jaloillamme" sellaisen sisällön puolesta, joka meistä tuntuu hyvältä.

Onko teillä ollut joskus samantapaisia harhaluuloja somesta?

Instasta minut löytää nimimerkillä @hhennaseppala

4 kommenttia:

  1. Tätä oli ihan super mielenkiintoista lukea! ♥︎ Moni näistä harhaluuloista eli kyllä omankin pääni sisällä ennen kuin alkoi itse tekemään somea vähän tavoitteellisemmin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, ihana kuulla, että pidit! <3 Täysin sama homma täällä!!

      Poista
  2. Hyvä postaus! :)
    Mistä tuo ihana neule on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla, että tykkäsit! :) Neule on Hennesistä, viimesyksyn Trend-mallistoa tosin, joten saatavuus voi olla aika heikko! :/

      Poista

Kiitos kommentistasi!♡

Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
|

Your copyright

© 2019 Henna Seppälä