Slider

5 tapaa vahvistaa kiitollisuuden tunnetta

tiistai 27. marraskuuta 2018

Untitled
Jokunen aika sitten julkaisin blogiini luonteenvahvuus-aiheisen postauksen, jossa paljastin myös omat viisi päävahvuuttani. Luonteenvahvuuskartoitus paljasti muun muassa kiitollisuuden lukeutuvan kärkivahvuuksiini. Kiitollisuus sekä toiveikas ja optimisten elämänasenne kulkevat vahvasti käsi kädessä, ja koenkin niiden olevan suuria voimavaroja omassa elämässäni. Tästä syystä halusinkin tässä postauksessa tarkastella erityisesti kiitollisuutta hieman enemmän, ja listata itse hyväksi havaitsemiani keinoja kiitollisuuden tunteen vahvistamiseksi ja sen aiheiden tietoiseksi huomioimiseksi.
Untitled
Kiitollisuus on yksi positiivisen psykologian tutkimusalueista, ja tutkimuksissa sen onkin havaittu olevan hyväksi terveydelle. Kiitollisuuden on todettu muun muassa edistävän mielen hyvinvointia, auttavan selviytymään elämän haasteista sekä vaikuttavan suotuisasti myös fyysiseen terveyteen ja jopa pidentävän elinikää.
”Ei tiedetä tarkkaan, miksi jotkut ovat kiitollisempia kuin toiset. Kiitollisuus ei kuitenkaan synny siitä, että ihminen pääsisi elämässä muita helpommalla. Elämänvarrella on voinut tapahtua vaikeita traumaattisia tapahtumia. Kiitollisuus ei myöskään lisäänny ulkoisen menestymisen myötä.
Kiitollisuus on sisäinen mielentila. Materian tai aseman voi menettää, mutta henkisyys on ihmisen omaa, jota kukaan ei voi ottaa pois. Kiitollisuutta tunteva on sisäistänyt hyvän itseensä."
-Työterveyslaitoksen kehittämiskonsultti Susanna Lundell
Untitled
Kiitollisuudesta puhuessa on hyvä muistaa, ettei siinä ole kyse negatiivisten tai vaikeiden tunteiden sivuun sysäämisestä. Se ei ole ruusunpunaiset sydänlasit kasvoilla kulkemista ja naiivia pakkopositiivisuutta, jossa pahalle ololle ei anneta tilaa olla olemassa. Meistä kiitollisinkaan ei ole immuuni huonoille päiville, ikäville sattumuksille ja elämän vaikeille ajoille. Omaan tunnemaailmaansa avoimessa yhteydessä oleva ihminen pystyy myöntämään nämä ikävätkin tunteet itselleen, ihan vain sellaisenaan, ilman painetta väkipakolla vääntää niitä positiivisiksi. Tiedättehän, välillä vaan on paska päivä. Tai viikko. Tai jopa vuosi, vuosia. Rehellisyyden nimissä olen myös sitä mieltä, että jotkin elämän polun varrella vastaan tulevat tapahtumat ovat niin perustavanlaatuisesti haavoittavia ja satuttavia, ettei niistä tarvitse väkisin yrittää löytää mitään hyvää. Kuitenkin suurimmasta osasta päiviä on varmasti mahdollisuus löytää kiitollisuuden aiheita. Oli kiitollisuuden aihe sitten kahvitteluhetki ystävän kanssa, hyvä treeni, kiva työ- tai koulupäivä tai se, että pääsi ylös sängystä, on elossa ja hengittää.
Minulle kiitollisuus merkitsee elämänasennetta, jossa valitsen kiinnittää suurimman osan huomiostani hyvään ja positiiviseen, elämän ikäville asioille silmiäni sulkematta.
Untitled
Omaan kokemukseeni perustuvat vinkit kiitollisuuden tunteen lisäämiseen
1. Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Olen havainnut todella terveelliseksi kerätä puhelimen muistioon ihan vain ranskalaisilla viivoilla asioita, joista olen esimerkiksi viikon aikana ollut kiitollinen. Listalle kirjatut asiat ovat jollain tapaa tehneet minut iloiseksi ja onnelliseksi, herättäneet ihastusta tai hilpeyttä, tai saaneet minut tuntemaan itseni rakastetuksi ja tärkeäksi. Esimerkkeinä omasta kiitollisuuspäiväkirjastani: -Kolmen söpön koiranpennun näkeminen, kun kävelin salilta kotiin -Lidlin tumma suklaa, jossa on merisuolaa -Kun pystyin olla ystävälle avuksi kuuntelemalla häntä. Toinen todella hyvä keino on myös ennen nukkumaanmenoa listata mielessään päivän aikana tapahtuneita kiitollisuuden tunnetta tuottaneita asioita. Olen havainnut tämän helpottavan nukahtamista, ja tietysti on mukavampaa nukahtaa hyvillä mielin.
2. Viljele kiitosta sanallisesti. Sen lisäksi, että kiitoksen sanominen on perusluonteinen käytöstapa, sen ääneen sanominen vapauttaa aina hippusen positiivisuutta ympäristöön. Se on niin jännä, miten toista ihmistä kiittämällä tulee itsellekin kiitollinen olo ja hyvä mieli. Muistetaan siis kiittää pienistäkin jutuista, niin kuin vaikka siitä, että tuntematon ihminen jää pitämään sinulle ovea auki.
3. Elämän vaikeiden tapahtumien tai aikojen muistaminen. Jos on elämässä kohdannut suuria haasteita, vaikeita aikoja ja menetyksiä, niiden tietoinen muisteleminen voi auttaa lisäämään kiitollisuutta tästä hetkestä ja valamaan uskoa tulevaisuuteen. Se jos mikä vetää nöyräksi siitä, miten asiat ovat tällä hetkellä.
Untitled
4. Maadoittuminen tähän hetkeen. Ainakin oma mieleni on niin levotonta sorttia, että se herkästi lähtee laukkaamaan kauas tulevaisuuteen mukanaan kasa epäilyksiä ja epävarmuuksia. Toisinaan se puolestaan laahaa menneisyydessä arpoen sitä, että mitä jos tätäkään ei olisi tapahtunut, olisiko asiat koskaan menneet tietyllä tapaa. Kiitollisuuden tuntemisen ja ylikierroksilla käyvän mielen kannalta olennaista onkin maadoittua tähän hetkeen. Itselläni se onnistuu parhaiten konkreettisesti painamalla jalkoja lujemmin kiinni maahan tai lattiaan ja tietoisesti miettimällä asioita, joita havaitsen ympäristöstäni.
5. Turvallisuuden tunteen lisääminen tässä hetkessä. Negatiivisten tuntemusten ottaessa vallan ja ahdistuksen kiristäessä otettaan olo käy herkästi turvattomaksi. Tällaisissa hetkissä tai ajanjaksoissa on tärkeää lisätä omaa turvallisuudentunnettaan. Oman turvallisuudentunteen lisäämisessä itselläni perusajatus on se, että mä olen oman itseni puolella. Sanon itselleni ihan ääneen, että nyt aion olla hyvä itselleni ja antaa itselleni armoa. Silloin sanon ei kaikelle ylimääräiselle, johon ei energia riitä, lisään päivääni mukavia asioita, joista tiedän saavani hyvää mieltä ja tukeudun läheiseen ihmiseen. Tasapainossa ja turvallisessa olotilassa on helpompi tuntea itsensä myös kiitolliseksi.
Untitled
Oletteko te herkkiä havaitsemaan kiitollisuuden aiheita?
Millaisista asioista koette kiitollisuutta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!♡

Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
|

Your copyright

© 2019 Henna Seppälä