Slider

Mitä tehdä Krabilla?

torstai 11. tammikuuta 2018

Me vietettiin juuri 2 viikkoa Krabilla, Ao Nangissa. Palailtiin reissusta ihan pari päivää sitten, ja halusinkin mahdollisimman pian tehdä vinkkipostauksen kaikesta siitä, mitä Ao Nangin lähialueella voi tehdä, koska voi pojat, tekemistä on ja paljon! Halusin myös kertoa hyviksi ja ei niin hyviksi havaitsemistamme rannoista, ja niiden aktiviteeteista.

Ao Nangin rannat

Ao Nang Beach

Ao Nangin ranta jäi meidän mielestä ihan täysin lähirantojen -ja saarten varjoon, ja en suosittelekaan jäämään hengamaan sinne. Ranta ei ole kovin viihtyisä, se on melkoisen pieni, ruuhkainen ja kapeahko, ja toimii enemmänkin satamana pitkähäntäveneille. Me kuitenkin jäätiin sinne yhtenä sadepäivänä ja yhtenä kiireisempänä päivänä, kun ei viitsitty kauemmas lähteä. Jos kuitenkin päädyt jäämään tälle rannalle, niin suosittelen kävelemään sen Railey Beachia lähempänä olevaan päätyyn, ja lähtemään kiipeämään vuorelle kohoavaa, metsikön läpi vievää reittiä. Siinä samalla tulee hyvä treeni, ja reitin päässä odottaa söpö pikku ranta, jossa voi hengailla säkkituoleilla ja josta voi lähteä esimerkiksi melomaan upeiden kallioiden lähistölle! Samaisesta Ao Nang Beachin päädystä löytyy myös niitä kuuluisia turrekuvien lemppareita, puisia leveitä keinuja.

Nopparat Thara

Tämä ranta on Ao Nang Beachiin verrattuna todella, todella paljon rauhallisempi ja suurempi, mutta ei siltikään meidän mielestä erityisen viihtyisä. Ranta on lisäksi todella matala, ja laskuveden aikaan vesi vetäytyy todella kauas rannasta, mikä vähän huonontaa maisemaa ja vaikeuttaa uimassa käymistä. Mutta mikäli rauhaa kaipaa, niin täältä sitä löytää!

Untitled

Lähirannat ja lähisaaret

Mä suosittelen lähtemään Ao Nangista veneellä lähirannoille -ja saarille. Niistä löytyvät ihan ehdottomasti kauneimmat ja viihtyisimmät rannat, joissa myös riittää aktiviteetteja, eikä tylsää tule taatusti. Esimerkiksi mä olen tunnetusti just sellainen ihminen, joka jaksaa rannalla makoilla ja lueskella kirjaa ehkä maksimissaan sen kaksi tuntia, ja sitten iskee tylsistyminen ja pikkulapsimainen valitus, mikäli muuta tekemistä ei ole. Olinkin niin iloisesti yllättynyt siitä, kuinka paljon rannoilla ja saarilla oli vesiaktiviteetteja, luonnonpuistoja, kävelyreittejä, nähtävyyksiä sekä muuta ihmeteltävää, ja mulla ei ollut kertaakaan tylsää missään näissä paikoissa!

West Railay Beach

West Railaylle on Ao Nangista vain alle 15 minuutin venematka, ja täältä oli meidän mielestä helppo aloittaa lähirantojen -ja saarten tutkiminen. Rantaa ympäröivä kalliomaisema on ihan todella kaunis, ja kaikenkaikkiaan ranta on todella viihtyisä. Rannalla voi myös kalliokiipeillä mikäli on siitä kiinnostunut, ja siellä voi myös meloa lähiympäristössä tai suppailla halutessaan.

Phra Nang Beach

Phra Nang sijaitsee ihan Railayn vieressä, eikä matka kestä sinne paljoakaan kauempaa kuin Railaylle. Tämän rannan sanotaan olevan Krabin kaunein ranta, ja voin kyllä allekirjoittaa tämän täysin. Maisema oli suoraan kuin postikortista! Rantaa ympäröivät kalliot, ja rannan toisessa päässä sijaitsee luola nimeltä Princess Cave ja toisessa päässä pieni kallio ja sen ranta, johon pääsi uimalla ja laskuveden aikaan melkeinpä kahlaamalla. Rannalla on myös ravintolaveneitä, joista saa haettua ruokaa. Lisäksi rannalla saattoi törmätä myös puissa kiipeileviin apinoihin, jotka oli tosi söpöjä.

IMG_0035 (1)

Koh Poda

Koh Podan saari sijaitsee vähän alle puolentunnin venematkan päässä Ao Nangista. Koh Poda on aivan ihana pikkusaari, jonka maamerkki on pitkulainen kallio. Saarelle on 400 bahtin sisäänpääsymaksu per henkilö, ja tämä maksu on saaren kunnossapitoa ja siisteyden ylläpitoa varten. Tämän kyllä huomasi myös rantojen puhtaudessa! Valkoiset hiekkarannat turkoosin meren ympäröimänä olivat ihan uskomattoman kauniit.

Koh Hong

Koh Hongin saarelle on vastoin Ao Nangin veneliikennetauluissa ilmoitettua puolentunnin matkustusaikaa oikeasti noin 40 min-tunnin pituinen venematka. Saari on kuitenkin matkan arvoinen, sillä sen valkohiekkainen, poukamamainen ranta on ihan uskomattoman kaunis ja viihtyisä. Lisäksi saaren viidakon läpi kulkee kävelyreitti, jossa voi nähdä esimerkiksi varaaneja ja isoja hämähäkkejä. Myös Koh Hongille on sisäänpääsymaksu.

Nähtävyydet ja retket

James Bond-saari

Tämä on niin turistinähtävyys kuin olla ja voi, mutta kun lähistöllä oltiin, niin pakkohan se oli nähdä! Lisäksi poikaystäväni on hullu Bond-leffojen fani, joten retki oli hänelle merkityksellinen. Ao Nangista matka satamaan, josta lähdimme veneellä saarelle, kesti noin 1,5 tuntia. Veneellä saarelle kesti noin tunti. En tiedä satuttiinko saarelle jotenkin erityisen  hyvänä päivänä ja hyvään aikaan, koska kaikkialla luki saaren olevan valtava turistirysä, mutta meidän vierailuaikana saarella oli ihan siedettävä, ehkä jopa melko vähäinenkin määrä turisteja! Bondin saari oli vaikuttavan näköinen, ja oli siistiä vihdoin päästä näkemään se, viimekerralla kun sairastuin juuri samalle retkelle lähtöä edeltävänä yönä ja reissu jäi välistä.

Phi Phi-saaret

Phi Phi-saarien retki oli meidän koko porukan mielestä yksi parhaista, sillä siellä oli monta pysähdyspaikkaa, joten päästiin näkemään mahdollisimman paljon. Suosittelenkin ottamaan sinne retken, jossa on useita eri pysähdyspaikkoja. Retki tehtiin speed boatilla, joten eteneminen oli ripeää ja upeita maisemia pääsi ihailemaan hyvin. Pysähdyimme muun muassa Bamboo Islandilla, Maya Bayssa ja Monkey Beachilla, sekä tietysti Koh Phi Phi Donilla, joka on saarista suurin. Maisemat Phi Phi-saarten ympäristössä olivat varmasti kauneimpia, joita olen koskaan nähnyt!

Tiikeritemppeli

Tiikeritemppelille on noin tunnin matka Ao Nangista. Tiikeritemppeli on yksi Krabin tärkeimmistä nähtävyyksistä, ja monet ovat sanoneen sen olleen reissunsa hienoin nähtävyys. Temppelille kiivetään noin 1200 rappusta, ja huipulla avautuu upeat maisemat. Me lähdettiin temppelille vähän huonona päivänä, ja juuri vähän aikaa ennen temppelille saapumistamme alkoi kauhea sade, jota seurasi sakea sumu. Toisin sanoen huipulta ei olisi näkynyt mitään, joten päätimme jättää sen kokonaan väliin. Alhaallakin oli toki hienoja rakennuksia ja paljon nähtävää, mutta jäi se tietysti vähän harmittamaan, että reissulle osui niin huono sää eikä huipussa kiipeämisestä olisi ollut oikein hyötyä. Halusin kuitenkin mainita Tiikeritemppelin tässä postauksessa, koska se on niin kovasti kehuttu!

Emerald Pool ja kuumat lähteet

Teimme Emerald Poolin ja kuumien lähteiden reissun samalla kertaa, sillä ne sijaitsevat sen verran lähellä toisiaan, ja tätä ratkaisua suosittelen kyllä kaikille muillekin! Emerald Poolilta kannattaa aloittaa, ja sinne kannattaa suunnata jo heti aamusta. Itse lähdimme Ao Nangista liikkeelle jo 8 aikaan aamulla, ja perillä Emerlad Poolilla olimme 9 aikaan. Emerald Poolin sisäänkäynniltä on mahdollista valita joko 1,4 kilometrin pituinen viidakon läpi menevä kävelyreitti poolille, tai vastaavasti noin 800 metrin suora reitti. Itse valitsimme tuon pidemmän reitin, jota suosittelen kaikille muillekin. Reissusta saa sitä kautta mielestäni niin paljon enemmän irti! Emerald pool oli todella kaunis, kirkkaan turkoosi luonnon vesiallas, jossa oli hauskaa uida. Heti aamusta paikalle tuleminen oli hyvä idea, sillä saimme uida ja ihailla kaunista vesiallasta rauhassa vain muutaman turistin kanssa, ennenkuin paikka alkoi todella täyttyä ihmisistä.

Kuumat lähteet olivat yksi meidän kaikkien suosikkipaikka reissussa! Lähteet olivat pieni vesiputousmainen muodostelma, johon oli luonnostaan muodostunut pieniä kuumavesialtaita, johon mahtui kerrallaan 5-10 ihmistä. Vesi lähteissä oli todella kuumaa, ja varsinkin ilman ollessa muutenkin lämmin, tuntui vesi ihan sietämättömältä aluksi. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti, ja olo olosta tuli niin rento! Putousta pitkin pystyy myös turvallisesti laskeutumaan sitä ympäröivään vesistöön, josta pääsee taas laituria pitkin takaisin lähteiden alkuun. Oli aivan ihana tunne laskeutua kuumista lähteistä viileään veteen!

Huh, varmasti mun blogin historian kuvientäyteisin postaus :D Kertokaa ihmeessä tekin, mikäli teillä olisi näihin vinkkeihin täydennettävää tai lisättävää!

6 kommenttia:

1. Ihania kuvia! Mun vanhemmat kävi joskus muutamia vuosia sitten Krabilla, olisin päässyt mukaan mutten halunnut jättää kahta viikkoa työharkasta pois kun korvattavaa olisi ollut reilusti. Hitto että jälkeenpäin harmitti ja harmittaa!!
    Haluaisin ehdottomasti käymään, vaikka äitini sanoi etten viihtyisi Thaimaassa ja äiti kyllä tuntee minut, mutten tahdo uskoa tuota:D Saa nähdä, he kävi just Krabilla että onhan sitä muitakin paikkoja:) James Bond saaret olisi ehdottomasti nähtävä! Matkapostaukset reiluilla kuvilla on mun suosikkeja, joten kyllä tästä tykkäsin, ei auttanu reissukuumeeseen yhtään:D

Vastaukset
    1. Voi kiitos Kata! :) Voi, mä uskon että näin jälkikäteen harmittaa, mutta kyllä tässä elämässä kerkeää varmasti vielä reissata! Heh nämä reissupostaukset ovat kyllä omiaan nostattamaan matkakuumetta, ja suosittelen kyllä Krabia, mikäli Thaimaa kiinnostaa!

Poista
  2. Ahh mitä kuvia<3 ja tää oli hyvä, varmasti hyötyä monelle jos suunnittelee reissua Thaimaaseen!

Vastaukset
    1. Kiitos Inka <3<3 Jep, toivon kanssa että moni saisi tästä hyviä käytännön vinkkejä! :)

Poista
  3. Niin ihanan näköistä! Mulla on matkakuume.. Seuraavat reissut tiedossa vasta helmi- ja maaliskuussa ja silloinkin kohteena pari tuulista ja kylmää kaupunkia.. ;)

Vastaukset
    1. Kiitos Jenna! :) Haha kuule ihan sama homma täällä, taitaa olla kroonista sorttia tämä vaiva :D Eipä ole sulla enää kauaa aikaa tuleviin reissuihin, vitsi miten ihanaa!